budownictwo

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Amerykański orzech i tulipanowiec na deskach teatru w Holandii

Klaster Sztuki (Kunstcluster) w holenderskim mieście Nieuwegein to najnowszy projekt architektów Fritsa van Dongena i Patricka Koschucha, poprzednio związanych ze studio „de Architekten Cie”. Kompleks, w skład którego wchodzi teatr miejski i centrum sztuki, stał się jednym z najbardziej charakterystycznych punktów miasta. Główną rolę w budynku teatru odgrywają elementy z amerykańskiego orzecha i tulipanowca.

Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), Derako International
 
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), Derako International
 
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), Derako International
 
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), Derako International
 
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein (Holandia), Derako International
Teatr Klaster Sztuki w Nieuwegein 
Fot. Derako International

Klaster Sztuki (Kunstcluster) w holenderskim mieście Nieuwegein to najnowszy projekt architektów Fritsa van Dongena i Patricka Koschucha, poprzednio związanych ze studio „de Architekten Cie”. Kompleks, w skład którego wchodzi teatr miejski i centrum sztuki, stał się jednym z najbardziej charakterystycznych punktów miasta. Główną rolę w budynku teatru odgrywają elementy z amerykańskiego orzecha i tulipanowca.

W zajmującym 7,5 tys. m2 teatrze znajduje się sala widowiskowa na 700 widzów oraz teatr studyjny mieszczący 200 osób. W centrum sztuki, które jest usytuowane nad teatrem, odbywają się zajęcia muzyczne, taneczne i aktorskie. Wielofunkcyjna przestrzeń zajmuje powierzchnię 1,8 tys. m2.

Strop i balkon w sali głównej teatru architekci wyłożyli panelami akustycznymi z płyty MDF pokrytej fornirem z orzecha amerykańskiego. „Wybraliśmy orzech, aby podkreślić ciepłą atmosferę tego miejsca, sprzyjającą kontemplacji sztuki” – uzasadnił swoją decyzję Frits van Dongen, który pełni także funkcję naczelnego architekta Holandii. Do projektu wykorzystano ponad 3 tys. paneli wykonanych w polskim zakładzie stolarskim należącym do firmy Keijsers Lundiform, gdzie pokryto je fornirem z orzecha amerykańskiego. Po przywiezieniu do Holandii panele starannie wyselekcjonowano i zmontowano, by uzyskać jednolity kolor i ciągłość rysunku słojów. Aby zapewnić wyśmienitą akustykę sali, panele zostały ułożone asymetrycznie na różnych poziomach. Z kolei do obramowania części balkonów użyto litego drewna orzecha amerykańskiego.

Kompleks dopełniają trzy foyer i działająca przy teatrze kawiarnia z widokiem na główny plac miejski. Ściany foyer architekci wyłożyli tulipanowcem, ponieważ bardzo spodobała im się naturalna, zróżnicowana paleta barw tego gatunku drewna – jasno-oliwkowy odcień bieli kontrastuje z ciemnym fioletem, brązem i oliwkowymi smugami twardzieli drewna. „Zróżnicowanie kolorystyczne tulipanowca amerykańskiego idealnie odzwierciedla interakcje pomiędzy foyer, sceną i widownią” – powiedział Patrick Koschuch.

Panele z litego tulipanowca zostały wykonane w trzech różnych rozmiarach (45 x 70 mm, 30 x 98 mm i 15 x 126 mm) a następnie asymetrycznie zamontowane na metalowej konstrukcji. Bogactwo barw tulipanowca dodatkowo wzmocniło efekt asymetrii. Ponadto panele zamontowano na różnych wysokościach, dzięki czemu udało się wytłumić dźwięk.

Przeszkloną ścianę foyer pokryto od wewnątrz nadrukiem z motywem kurtyny scenicznej, co ogranicza intensywność światła wpływającego do wnętrza, a także utrzymuje optymalną temperaturę. Fasadę budynku po zmroku oświetlają energooszczędne diody LED.